E-commerce Val D’oca: +20% nel 2020

E-commerce Val D’oca: +20% nel 2020

Il consumatore preferisce DOCG e prodotti dalla spiccata personalità

Si è chiuso con una crescita di +20% il 2020 delle vendite e-commerce Val D’Oca, il sito da cui è possibile acquistare i vini della Cantina Produttori di Valdobbiadene, una delle realtà più rappresentative del Prosecco Superiore DOCG e una delle prime aziende italiane del vino a dotarsi di un e-commerce di proprietà in tempi non sospetti, fin dal 2010. Un’accelerazione impressa sicuramente dai primi mesi della pandemia (a marzo, durante il primo lockdown, le vendite dall’e-commerce aziendale sono arrivate a segnare + 94% rispetto allo stesso periodo dell’anno precedente), quando non era possibile acquistare gli stessi prodotti in enoteca o ristorante, che pian piano sta assumendo una sua regolarità, perché le nuove modalità di acquisto conseguenti all’emergenza stanno diventando nuove abitudini.

“Quello che da un lato appare come un nuovo modo di fare acquisti – commenta il Direttore Generale Alessandro Vella – d’altro canto rappresenta anche il recupero di un rapporto diretto, non mediato, tra produttore e consumatore, per un e-commerce come il nostro, che è gestito direttamente da noi, dalle nostre persone, le stesse che riceverebbero il cliente nel nostro punto vendita adiacente alla Cantina. E proprio la qualità del servizio, garantita dal rapporto umano diretto con le nostre persone, è uno degli aspetti più apprezzati dai nostri consumatori digitali, come conferma il nostro rating dalle recensioni ricevute dagli utenti dalla piattaforma Feedaty, positive al 98.2% con un punteggio di 4,8/5.”

Il consumatore medio dell’e-commerce Val D’Oca sceglie la qualità del Prosecco Superiore DOCG 7 volte su 10: tra le prime dieci etichette più vendute sul sito, sette appartengono infatti alla tipologia Valdobbiadene DOCG, con ottimo posizionamento dei territori di eccellenza come Cartizze e le Rive. “Un risultato che ci incoraggia a continuare sulla strada intrapresa dalla Cantina – continua Vella – da sempre concentrata a valorizzare al meglio le eccellenze del territorio e il lavoro dei nostri 600 soci viticoltori. Recuperare la relazione diretta con i consumatori, attraverso l’e-commerce, ci aiuta anche ad avere feedback più immediati dal mercato per la scelta dei prodotti. Un’altra grande soddisfazione è aver visto che la terza etichetta più venduta è il nostro Uvaggio Storico, un Prosecco Superiore che rappresenta un unicum della DOCG Valdobbiadene. Con la collaborazione di 6 dei nostri soci, coinvolti in un progetto di valorizzazione di vitigni autoctoni storici che si stavano perdendo, produciamo questo uvaggio antico, che oltre alla Glera, il vitigno a bacca bianca atto alla produzione di Prosecco, contiene anche Verdiso, Perera e Bianchetta Trevigiana, rare uve autoctone presenti sui nostri colli che proprio grazie a questo progetto hanno ripreso vita in piccoli appezzamenti. È un vino dalla personalità forte, che soddisfa pienamente non solo l’intenditore di vino alla ricerca di esperienze di degustazione particolari, ma anche il consumatore che cerca prodotti con una storia originale da raccontare.”

Interessante anche il profilo del consumatore-tipo: l’età media si sta alzando, a dimostrazione del fatto che anche i clienti meno giovani o poco inclini ai nuovi strumenti digitali, superato il primo scetticismo, ripetono l’esperienza dell’acquisto online se questo li conforta con la semplicità dei passaggi, l’affidabilità del pagamento, la sicurezza nella gestione della privacy, la rapidità dei tempi di consegna (2-3 giorni) e la qualità del servizio, oltre che del prodotto. Se lo sfoglio del catalogo etichette o la raccolta di informazioni su territorio, azienda e denominazione – grazie alla sezione Magazine del sito – avviene in prevalenza da tablet e smartphone, l’acquisto finale è fatto prevalentemente da desktop (60%), perché l’utente preferisce effettuare l’operazione del pagamento in una situazione comoda, rilassata e quindi più sicura, da casa o lavoro.

 

Company Profile

La Cantina Produttori di Valdobbiadene tramanda con orgoglio la storia di un territorio naturalmente vocato alla vitivinicoltura. Nata nel 1952 come Cantina Sociale grazie all’iniziativa di 129 soci viticoltori, diventati oggi 600, è una delle realtà più rappresentative del territorio di produzione del Prosecco Superiore DOCG. Nel 2008, è nata poi la società controllata Val D’Oca srl, che si occupa della commercializzazione dei prodotti imbottigliati e delle iniziative di marketing, promozione e comunicazione verso il consumatore, inclusa la gestione dell’e-commerce.

Il territorio è uno dei punti di forza del Gruppo Cantina Produttori di Valdobbiadene – Val D’Oca, che si trova inserito in uno dei paesaggi più straordinari e suggestivi d’Italia, la fascia collinare fra Valdobbiadene, Asolo e Conegliano, ai piedi delle Prealpi Trevigiane. Occupandosi da generazioni della cura di questa terra d’eccellenza, i soci della Cantina continuano fin dalle origini a tutelare quotidianamente con il loro lavoro un paesaggio unico, che oggi è riconosciuto Patrimonio dell’Umanità UNESCO.

Coniugando sapientemente la sua origine profondamente contadina con una visione imprenditoriale moderna e lungimirante, la Cantina rappresenta da sempre un modello di vitivinicoltura sostenibile, che si applica oggi a circa 1000 ettari di vigneto, per il 90% coltivato a Glera, il vitigno a bacca bianca idonea alla produzione dei vini Valdobbiadene Prosecco Superiore DOCG, Asolo DOCG e Prosecco DOC. Oltre la metà dei vigneti di proprietà si estende nei territori della DOCG Valdobbiadene e Asolo, inclusi i cru  di Cartizze  e le  Rive. La qualità dell’uva è costantemente valorizzata da una Cantina ai massimi livelli tecnologici, che consente di esprimere in ogni calice la mission di qualità dei 600 soci produttori, costantemente coinvolti in programmi di aggiornamento e miglioramento nella gestione del vigneto, che hanno anche portato a diverse certificazioni di qualità e agricoltura integrata, come SQNPI e VIVA. Da sempre attenta alla comunità e al territorio in cui opera, nel 2019 la Cantina ha pubblicato il suo primo Bilancio di Sostenibilità, mettendo nero su bianco i numerosi fronti che la vedono impegnata in un rinnovato patto di responsabilità verso tutti i componenti della filiera ed i consumatori, di oggi e di domani.

I soci conferiscono e la Cantina trasforma direttamente ogni anno circa 165.000 quintali di uve di alta qualità, con cui produce circa 15 milioni di bottiglie distribuite tra Italia 70% ed estero 30% (ben 50 Paesi). Praticamente imbottiglia la totalità delle uve conferite. In Italia la distribuzione è bilanciata tra GDO e Horeca attraverso una rete commerciale di oltre 100 agenti e capi area.

Adiacente alla sede centrale si trova la moderna struttura architettonica del Wine Center, un punto vendita aperto ogni giorno e dedicato alla rivendita Val D’Oca che periodicamente ospita eventi organizzati dall’azienda con pranzi a tema e degustazioni guidate dei propri vini. L’azienda è inoltre molto attiva con una forte presenza digitale, fin dal 2010, grazie alla piattaforma e-commerce a gestione diretta per le vendite online. Il fatturato complessivo nel 2019 ha sfiorato i 50 milioni di euro.

E-commerce for Val D’oca: Up 20% in 2020

Consumers have a preference for DOCG wines and products with marked personality

 Sales in 2020 closed with growth of 20% for e-commerce Val D’Oca, the website from which one can purchase the wines of Cantina Produttori di Valdobbiadene, one of the most representative producers of Prosecco Superiore DOCG and one of the first companies in Italy to set up its own e-commerce platform, as long ago as 2010. This acceleration was undoubtedly created in the first few months of the pandemic (in March, during the first lockdown, the company’s e-commerce sales achieved an increase of 94% compared to the same period in the previous year), when it was not possible to buy those products in a wine store or restaurant, but this trend is gradually becoming quite regular, because the new modes of purchasing that have arisen thanks to the emergency are becoming new habits.

“What seems on the one hand like a new way of purchasing” comments CEO Alessandro Vella, “also represents the recuperation of a direct relationship, without any middlemen, between the producer and consumer. This is particularly true for an e-commerce like ours, which is managed in person by us, by our staff, the same people who would greet the client at our sales outlet next door to the winery. And it is indeed the quality of service, guaranteed by this direct human rapport with our employees, that is one of the aspects which is most appreciated by our digital customers, as confirmed by our rating in the reviews received from users on the Feedaty platform, which are 98.2% positive, with a score of 4.8 out of 5.”

The average client of Val D’Oca’s e-commerce platform chooses the quality of Prosecco Superiore DOCG seven times out of ten: of the 10 wines with the highest sales on the site, 7 in fact belong to the Valdobbiadene DOCG category, with excellent positioning for the terroirs of excellence such as Cartizze and the Rive. “This result encourages us to continue along the path that the Cantina has taken up until now,” Vella continues. “We have always concentrated on emphasizing and promoting the outstanding features of our region and the hard work of our 600 member growers. Recuperating a direct rapport with consumers, through our e-commerce, also helps us to have swifter feedback from the marketplace as regards product choice. Another major source of satisfaction is to see that our third highest selling wine is our Uvaggio Storico, a Prosecco Superiore that is a one-off in the Valdobbiadene DOCG. With the help of 6 of our members, whom we have involved in a project to highlight the quality of historic indigenous grape varieties that were being abandoned, we produce this old-fashioned blend which, apart from Glera, the white grape that is used to produce Prosecco, also contains Verdiso, Perera and Bianchetta Trevigiana, rare local cultivars that are present in our hills and which, thanks to this project, have started to be grown again in small plots of vineyard. It is a wine with a strong personality, which gives great satisfaction, not only to the wine expert who is looking for a special tasting experience but also to a consumer who is seeking a product with an original story to tell.”

The profile of the typical consumer is also interesting: the average age is rising, demonstrating the fact that  – once they have got over their initial scepticism – even clients who are less young or are less inclined to use the new digital instruments repeat the experience of buying online if this reassures them, due to the simplicity of the purchasing process, reliability of payment, security as regards privacy, rapid delivery (2-3 days) and the quality of service, as well of course as that of the products themselves. If browsing through the catalogue of wines or gathering information about the region, company and Denomination – thanks to the Magazine section of the website – takes place mainly on a tablet or smartphone, the final purchase is made primarily from a desktop computer (60%), because the client prefers to carry out the operation of paying in a comfortable and relaxed situation – which they therefore consider more secure – at home or at work.

Company Profile

The Cantina Produttori di Valdobbiadene proudly carries on the traditions of a region that has a natural vocation for producing wine. Founded in 1952 as a Cooperative Winery thanks to the initiative of 129 member growers (who have now become 600), it is one of the most representative companies in the production area for Prosecco Superiore DOCG. Then, in 2008, the subsidiary company Val D’Oca srl was created, which looks after the sales of the products in bottle, as well as initiatives regarding marketing, promotion and communication towards the consumer, including the management of the firm’s e-commerce platform.

Its production zone is one of the major strengths of the Cantina Produttori di Valdobbiadene – Val D’Oca Group, which is situated in one of the most extraordinarily evocative areas of countryside in Italy, the chain of hills between Valdobbiadene, Asolo and Conegliano, at the foot of the Treviso Prealps. Having taken care of this outstanding zone for generations, the Cantina’s members continue through their everyday work to safeguard a unique landscape, which has now been recognised as a UNESCO World Heritage Site.

Skilfully combining its profoundly rural origins with a modern and farsighted entrepreneurial vision, the Cantina has always represented a model for sustainable wine production, today applied to around 1,000 hectares of vineyards, planted 90% with Glera, the white grape variety used to produce Valdobbiadene Prosecco Superiore DOCG, Asolo DOCG and Prosecco DOC wines. Over half of the Cantina’s vineyards lie in the DOCG zones of Valdobbiadene and Asolo, including the “Crus” of Cartizze and the Rive. The excellence of the grapes is constantly given its due value by a state-of-the-art winery, which allows the mission for quality of the 600 member growers to be expressed in every glass. The members are involved on an ongoing basis in refresher courses and programmes to improve their management of the vineyards, and these have led to various certifications for quality and integrated farming methods, such as those of SQNPI and VIVA. Always attentive to the community and the area in which it operates, in 2019 the Cantina published its first Sustainability Report, describing in writing the various fronts in which it is working in its constantly updated pact of responsibility towards those who make up the production process and consumers alike, both today and in the future.

The growers deliver and the Cantina itself transforms into wine approximately 16,500,000 kilos of high-quality grapes each year, from which it produces around 15 million bottles, distributed 70% in Italy and 30% to no less than 50 countries abroad. It practically bottles the wine from all of the grapes that are supplied. In Italy, distribution is fairly evenly split between the supermarket and HORECA channels, thanks to a sales network of more than 100 agents and area managers.

Adjacent to the Cantina’s headquarters is the modern “Wine Center”, an outlet that is open every day and is dedicated to the sale of the Val D’Oca wines; it periodically hosts events organised by the company, including themed lunches and tutored tastings of the firm’s wines. Since 2010 the company has also had a very strong digital presence, thanks to its directly run e-commerce platform for online sales. The company’s overall turnover in 2019 was close to 50 million Euro.